Genewa Motor Show 2015

Co roku uwaga wszystkich miłośników czterech kółek koncentruje się na Szwajcarii. Salon samochodowy w Genewie to miejsce prawdziwych pokazów mody świata motoryzacyjnego. Zazwyczaj to właśnie tutaj po raz pierwszy prezentowane są samochody będące owocem ciężkiej pracy inżynierów i projektantów. Oprócz tego to miejsce, które gromadzi całą rzeszę fanów nowości branży motoryzacyjnej. Czym w tym roku zaskoczyli producenci?

Tegoroczna, 85. edycja, tym razem dostępna była dla szerokiej publiczności nieco dłużej, bo aż do 15 marca. Najbardziej prestiżowa impreza motoryzacyjna ponownie zaskoczyła. W tym roku aż 130 światowych i europejskich premier można było ujrzeć na targach. Producenci z 30 krajów prezentowali wszystkie nowości ze swojej oferty. Obok pięknych samochodów nie zabrakło także imponujących projektów firm tuningowych, akcesoriów, części i oczywiście kobiet. Dla przykładu firma Dunlop znów udowodniła, że opona to coś więcej, niż tylko kawałek ciemnej gumy. O Genewa Motor Show można by pisać bez końca. Poniższej znajdziecie jednak najbardziej spektakularne, zaskakujące i wyczekiwane premiery tego roku.

motor-show-geneva

Liderzy

Audi

Niemiecka marka zaprezentowała się w tym roku zdecydowanie ponad przeciętnie. Audi duży nacisk skierował na sportową ofertę swoich produktów. Nie zabrakło Audi RS6, RS3 i modelu S3 Cabrio. Uwagę przykuło przede wszystkim nowe Audi R8, na którego odsłonę czekało multum zniecierpliwionych fanów marki. Samochód pokazano aż w czterech odsłonach: R8 V10, R8 V10 plus, R8 LMS i R8 e-tron. Sportowe coupé zaskoczyło użytkowników potężnym silnikiem V10 o pojemności 5.2 litra i mocy 540 KM oraz 540 Nm momentu obrotowego. Przedstawiciele zapewniają, że model osiąga ‚setkę’ w 3.2 sekundy, a prędkość maksymalna auta wynosi 323 km/h. Co więcej mocniejsza odmiana będzie dysponować jeszcze silniejszą mocną 610 KM oraz 560 Nm momentu obrotowego. Audi tworzy nową historię, z pewnością, bo to najszybsze auto, jakie kiedykolwiek opuściło zakłady produkcyjne marki. Ogromna moc przekazywana będzie na 4 koła za pośrednictwem napędu quattro z 7-biegową, automatyczną skrzynią. Nowością były także wersje e-tron, czyli modele w pełni elektryczne. Oprócz tego można było również podziwiać najnowsze RS 3 Sportback i doskonale prezentujące się, koncepcyjne Audi prologue Avant. Wszyscy obecni mogli nie tylko podziwiać modele samochodów, ale także poznać sposób działania napędu quattro, dzięki wyeksponowanemu podwoziu naturalnych rozmiarów.

Volkswagen

Całkiem dobrze zaprezentował się inny niemiecki producent – Volkswagen. Marka miała wiele powodów do radości, bo tuż przed salonem w Genewie Volkswagen Passat wygrał w plebiscycie Car of the Year 2015. W Genewie VW ukazał zupełnie nową odsłonę modelu Passat Alltrack, który co prawda będzie dostępny w wersji kombi z napędem na cztery koła. Prześwit samochodu został jednak zwiększony o 27.5 mm w stosunku do standardowego modelu. Oprócz tego, pokazano odmienione, zmodernizowane wersje Tourana i Sharana. Koncern z Wolfsburga przedstawił także bardzo ciekawy projekt sportowego coupé z hybrydowym napędem plug-in.

Mercedes

Mercedes zaprezentował w Genewie całą paletę nowości. Uwagę użytkowników kochających adrenalinę toru wyścigowego przykuła przede wszystkim wyścigowa wersja Mercedesa AMG GT3. Bardzo ciekawie zaprezentowana została także ekskluzywna limuzyna Mercedes-Maybach Pullman, o długości 6.5 metra i rozstawie osi równym 4.42 m, oferując użytkownikom przepastne wnętrze i niezwykle wysoką jakość nagłośnienia – zastosowano najdroższy system audio w historii, który nosi nazwę Burmester High-End 3D Surround. Oczy miłośników marki Mercedes skierowane zostały także na model C 350 z hybrydowym napędem plug-in, awangardowe kombi CLA Shooting Brake oraz prototyp V-ision w wersji hybrydowej.

Ford

Amerykański koncern zaprezentował niesamowitego Forda Focusa RS i nowy, określany według wielu mianem supersamochodu – Ford GT. Oba samochodowy zapewniają wysoki osiągi. Model RS oferuje system napędu na cztery koła z dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego Dynamic Torque Vectoring i funkcją launch control oraz pierwszym w branży, rewolucyjnym trybem jazdy Drift. Wersja posiada silnik o mocy ponad 320 KM i mocny układ hamulcowy, a przedstawiciele Forda zapewniają, że model może zrewolucjonizować rynek z ogromną łatwością. Ford GT natomiast zaskoczył nadwoziem wykonanym z włókna węglowego, aktywną aerodynamiką oraz podwójnie doładowanym silnikiem EcoBoost. Oba modele samochodów zapowiadają się niezwykle ekscytująco i rzeczywiście mają spore szanse by zawojować konkurencję. W Genewie Ford pokazał także między innymi nowego Focusa ST – po raz pierwszy dostępnego z silnikiem diesla oraz nową Fiestę R2 z silnikiem 1.0 litra EcoBoost, a także następcę wyścigowego modelu z serii Formuła Ford, nową wersję Formułę MSA.

Honda

Pośród gwiazd salonu w Genewie była także niewątpliwie Honda Civic Type R. Samochodu nie trzeba przedstawiać, chociaż na odsłonę miłośnicy japońskiego koncernu musieli długo czekać. Samochód określono mianem niebezpiecznej zabawki o mocy 310 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Miejsce za kierownicą powinni zająć jedynie wykwalifikowani kierowcy.

BMW

Przedsiębiorstwo pokazało ponownie swoje sportowe oblicze, przede wszystkim w postaci prawdziwego monstrum – BMW M6. Na stoisku bawarskiego producenta nie zabrakło także upragnionego przez wielu użytkowników BMW M135i, a także pierwszego w historii marki minivana – 7-osobowe BMW serii 2 Gran Tourer

Renault

Francuzi pochwalili się w Genewie między innymi nowym corssoverem Kadjar. Nie zabrakło także akcentu przyszłościowego – zaprezentowano elektryczny model Zoe, który ma mieć zasięg nawet 240 kilometrów na pojedynczym naładowaniu akumulatora; podobno nawet samo ładowanie ma być krótsze. Oprócz tego w blasku fleszy połyskiwały pojemny Renault Espace i sportowe Clio R.S. 220 EDC Trophy.

Volvo

Koncern pochwalił się publiczności pełną gamą modelu XC90, rozwiązaniem Volvo On Call, silnikami Drive-E oraz technologią Twin Engine dostępną w hybrydowym Volvo V60 D5. Oprócz tego przedstawiono także model Volvo S60 Cross Country – crossover bazujący na sedanie.

Pozostali producenci

Dacia zaprezentowała serię limitowaną przekroju całej gamy, z wyróżniającym się, unikalnym kolorem nadwozia ‚niebieski Cosmos’, a także ciekawą, futurystyczną stylistyką i wyposażeniem. Nowością na stoisku była Dacia Duster z silnikiem benzynowym Tce 125, z napędem na cztery koła.

Peugeot wyróżniał się przede wszystkim czernią i charakterystycznym odcieniem miedzi modelu Onyx. Stoisko w Genewie prezentowały między innymi Peugeot 2008 DKR, który powrócił z Rajdu Dakar, limitowana seria GT Line, a także debiutujący na rynku światowym, nowy Peugeot 208. W sekcji technologicznej zaprezentowano nową, automatyczną skrzynię biegów EAT6 oraz silniki PureTech, BlueHDi i THP Euro 6.

Koncern Subaru zaprezentował nowego Outbacka, który został wyposażony we wspomagający kierowcę, rewolucyjny system EyeSight – asysta kierowcy oraz zapobieganie wypadkom. System szerokiej publiczności przedstawiono po raz pierwszy i według wielu został określony bardzo istotnym krokiem w kierunku maksymalizacji bezpieczeństwa za kierownicą.

Mitsubishi pojawiło się w Genewie z zapowiedzią kompaktowego SUVA, będącego protoplastą następnej generacji technologii hybrydowej samochodu elektrycznego z doładowaniem zewnętrznym PHEV z napędem 2WD. Oprócz tego zaprezentowano także nowego pickupa L2.

Opel zaprezentował w Genewie nową Corsę OPC – doskonały model dla miłośników szybkiej i brawurowej jazdy. Samochód został wyposażony w turbodoładowany silnik 1.6 o mocy 207 KM. Oko można było zawiesić także na nowince – Opel Karl może sporo namieszać w segmencie małych aut kompaktowych. Marka pochwaliła się także rewolucyjnym systemem pokładowej łączności, wprowadzając system Opel OnStar.

Brytyjska marka MINI zaprezentowała dwa nowe modele: MINU Countryman Park Lane – dostępny z napędem na cztery koła oraz MINI John Cooper Works, pod którego maską zamontowany najmocniejszy silnik w historii marki – czterocylindrowy, dwulitrowy silnik benzynowy z technologią MINI TwinPower Turno o mocy 231 KM.

Buggati w Genewie celebrowała zakończenie produkcji modelu Veyron. Finałowy egzemplarz Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse został wystawiony na stoisku marki dla zwiedzających.

Citroen zaprezentował kilka premier, między innymi Citroena Berlingo Multispace, Berlingo Mountain Vibe Concept i nowa gama Citroena C4 i C3 Picasso Black Top.

Prosche na targi w Genewie, przygotowało nowy model wersji Cayman GT4 – to pierwszy przedstawiciel rodziny modeli GT bazujących na coupé z silnikiem umieszczonym centralnie; oraz mode 911 Carrera S.

Włoska marka Ferrari przykuła uwagę użytkowników modelem 488 GTB o mocarnej jednostce V8.

Fiat zabłysnął premierą nowego Fiata 500X z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów i silnikiem 1.4 MultiAir II o mocy 140 KM oraz Fiata 500 Vintage’57, który należał do najpiękniejszych modeli zaprezentowanych w Genewie. Na stoisku włoskiej marki pojawił się także nowy model Fiata Panda – K-Way oraz zupełnie nowy Fiat Doblò Trekking wyposażony w system kontroli trakcji Traction+. Wśród aut wywodzących się z rodziny Fiata, bardzo ciekawie zaprezentowała się cudowna Alfa Romeo 4C Spider.

Jeep wyróżnił się bardzo ciekawą konstrukcją swojego stoiska. Zostało ono wykonane ze szlachetnych naturalnych materiałów – drewno i kamień, umiejętnie połączonych ze stalą oraz obszernymi powierzchniami ścian Led. Wśród nowości najlepiej zaprezentował się Jeep Renegade, wzbogacony o silnik 1.4 Multiair 2 o mocy 170 KM AT9 4WD. Sekcja technologiczna zaprezentowała system Infotainment UconnectTM Live.

Toyota zaprezentowała dwa popularne modele – Auris i Avensis. Oba samochody z nowymi silnikami i bogatszym wyposażeniem. Zmiany objęły także stylizację nadwozia i wnętrza oraz nowe elementy wyposażenia.

Koreański koncern Hyundai także wyróżnił się ciekawymi nowościami. W Genewie po raz pierwszy pokazano nowy model Tucson z trubodoładowanym silnikiem 1.6 T-GDI o mocy 176 KM, z 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią DCT.

Bardzo ciekawe propozycje przedstawiła w Genewie Kia. Seria cee’d GT Line ma być doskonałym połączeniem sportowych ambicji i uniwersalności, typowej dla marki. Samochód ma napędzać silnik T-GDI o pojemności 1.0 litra. Sporym zainteresowaniem cieszył się urodziwy concept – Kia Sportspace, z aktywną osią tylną typu multi-link, z możliwością czasowego napędy na cztery koła i z systemem napędu T-Hybrid (dieslowsko-elektryczny).

Nie tylko samochody

Obok samochodów spore wrażenie wywarło na użytkownikach stoisko marki Dunlop. Zaprezentowano bardzo ciekawe, innowacyjne prototypy ogumienia, które przyciągały wzrok skomplikowaną strukturą i finezyjnym kształtem bieżnika. Model ten ma w przyszłości przełożyć się na energię, która będzie zwiększać zasięg samochodów elektrycznych.

Obawy kierowców związane z zasięgiem elektrycznych pojazdów może rozwiązać także wizjonerska technologia zaprezentowana na stoisku marki Goodyear. Opracowana przez koncern futurystyczna opona BH03 ma przetwarzać ciepło i naprężenia wytwarzane w momencie toczenia po drodze na energię elektryczną, która będzie zasilać akumulator samochodu. Niemożliwe? – A jednak.

Wszystkie zaprezentowane w Genewie rozwiązania technologiczne pokazały tylko, jak wiele dzieje się w branży motoryzacyjnej. Czy wszystko zostało zrobione? Nie sądzę. Producenci stale zaskakują innowacjami technologicznymi i wciąż pracują nad przyszłością. Za rok salon w Genewie z pewnością znów zaskoczy użytkowników, w pełni zapełniając stoiska kolejnymi nowościami.

 

Tagi: ,

Wpis znajduje się w kategorii: Relacje

Jedna odpowiedź na “Genewa Motor Show 2015”

  1. garry Napisał:

    niemcy, jak zwykle miażdzą! ciekawe co zaprezentują za 10 lat 😀

Dodaj komentarz