Artykuły

Szyby samochodowe

piątek, Grudzień 21, 2012

Choć wielu być może bagatelizuje ich znaczenie, szyby samochodowe to niezwykle ważny element każdego auta. Jeśli są uszkodzone, lub też pobrudzone mogą stanowić poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Często ten problem jest traktowany marginalnie, o czym możemy się przekonać oglądając brudne szyby na ulicach i samochody ze zużytymi wycieraczkami. Warto natomiast podkreślić, że słaba widoczność jest przyczyną bardzo dużej części wypadków drogowych. Sytuacja tego typu znajduje odzwierciedlenie w rzeczywistości, co ...

więcej >

Koło zapasowe

poniedziałek, Listopad 19, 2012

Na pewno spora większość z nas korzystało już z koła zapasowego – koła, które okazuje się być wybawieniem w kryzysowych sytuacjach. Pamiętajmy, że o koło zapasowe także należy dbać – może się nam bowiem przydać w każdej chwili. Gdy złapiemy przysłowiową gumę, możemy zastosować pełne koło zapasowe z opona identyczną jak opony fabryczne, tzw. koło dojazdowe lub zestaw naprawczy, który stanowi puszka ze specjalną pianką uszczelniającą małe przebicia w oponie. Jeśli posiadamy ...

więcej >

Odpowietrzanie systemu hamulcowego

piątek, Listopad 2, 2012

Eksploatacja samochodu niesie ze sobą ciągłą potrzebę serwisowania i kontroli systemu hamulcowego – kupna nowych tarcz hamulcowych, klocków etc. Wielu z nas często zapomina jednak o sprawdzeniu jakości płynu hamulcowego i sprawdzeniu układu pod kątem nieszczelności. Eksperci zazwyczaj zalecają kontrolę płynu hamulcowego raz na dwa lata. Można to robić więc przy okazji wymiany elementów systemu hamulcowego i w razie potrzeby wymienić. To, co najbardziej zagraża bezpieczeństwu użytkownika to przede wszystkim powietrze ...

więcej >

Tłumik drgań skrętnych

wtorek, Październik 16, 2012

Systemy napędowe są stale rozwijane i unowocześniane – szczególnie w przypadku pojazdów użytkowych i sprzęgieł wału odbioru mocy. Montaż sprzęgła sprawia w niektórych przypadkach kłopoty nawet najbardziej doświadczonym mechanikom. Jakie to przypadki? A no takie, w których problematyczny okazuje się tłumik drgań skrętnych. Jego skomplikowana budowa składa się ze sprężyn, zaprojektowanych tak, aby mieściły się w okienkach z pewnym luzem. Jak się okazuje, taki stan rzeczy jest jak najbardziej pożądany. W samochodzie, ...

więcej >

Przegub napędowy

środa, Wrzesień 26, 2012

Znaczna większość samochodów dostępnych na rynku posiada napęd na przednią oś. Takie rozwiązanie wymaga wykorzystania półosi napędowej wyposażone w przeguby, dzięki którym możliwe jest skręcanie kół samochodu. Dzisiaj pokrótce opiszemy działanie i budowę przegubów napędowych. Półoś posiada dwa przeguby napędowe. Zazwyczaj są to przeguby homokinetyczne, zwane także synchronicznymi lub też równobieżnymi. Są to elementy skomplikowane, które do prawidłowej pracy potrzebują niezwykle precyzyjnego wykonania. Przeguby napędowe są odpowiedzialne za przenoszenie napędu i skręcanie ...

więcej >

Koło pasowe

wtorek, Wrzesień 11, 2012

Koło pasowe to jedna z części przekładni pasowej, która służy do zakładania pasu napędowego. Ze względu na rodzaj współpracującego rozróżniamy koła pasowe gładkie, z rowkiem i z rowkami w poprzek obwodu. Jeśli okaże się, ze koło pasowe w naszym samochodzie nadaje się do wymiany, pamiętajmy aby stosować wyłącznie takie, które były wyprodukowane przy wykorzystaniu takiej samej technologii co oryginał. Nie ma sensu oszczędzać na zakupie tańszych kół pasowych. Zadaniem wewnętrznej części koła ...

więcej >

Chłodnica klimatyzacji

poniedziałek, Sierpień 20, 2012

Chłodnica klimatyzacji, zwana również skraplaczem lub kondenserem, jest częścią podatną na usterki. Dzieje się tak przede wszystkim z powodu lokalizacji skraplacza. Dzisiaj przyjrzymy się tej części i omówimy najczęstsze awarie. Chłodnica to najbardziej narażona na awarie część układu klimatyzacji. W Polsce otwiera się coraz więcej serwisów klimatyzacji, jednak należy pamiętać, że serwisowanie układu to nie tylko nabicie czynnika, ale szereg innych czynności. Podstawową usterką chłodnicy klimatyzacji jest nieszczelność. Największym wrogiem skraplacza jest ...

więcej >

Kable wysokiego napięcia

wtorek, Lipiec 31, 2012

Podstawowym założeniem działania systemu zapłonowego jest przenoszenie wysokiego napięcia z cewki do świecy zapłonowej. Napięcie to przenoszone jest przez kable wysokiego napięcia, które ma ogromne znaczenie dla działania całego układu. Kable wysokiego napięcia pracują w skrajnie ciężkich warunkach, przede wszystkim mowa o temperaturach. Dodatkowo, stale są narażone na wpływ olejów, smarów, brudu i zanieczyszczeń. Nic więc dziwnego, że częstą diagnozą przy problemach z zapłonem są właśnie przewody zapłonowe. Mechanicy uznają kłopoty ...

więcej >

Alternator – usterki

wtorek, Lipiec 17, 2012

Elektronika jest wszechobecna we wszystkich, obecnie produkowanych samochodach. Steruje on bądź współpracuje z wieloma elementami i układami. Nic więc dziwnego, że usterka alternatora od razu przekłada się na działanie całego samochodu. W niektórych przypadkach awaria oznacza wymianę alternatora, ale nie zawsze. W tym artykule wskażemy także sposoby naprawy tego elementu. Podstawową funkcją alternatora jest generowanie prądu i ładowanie akumulatora. Z racji budowy i roli narażony jest na szereg usterek – zarówno ...

więcej >

Turbosprężarka – jak ją eksploatować?

środa, Czerwiec 27, 2012

Podstawowym zadaniem turbosprężarki jest sprężanie powietrza przed kolektorem dolotowym, dzięki czemu silnik jest w stanie osiągnąć większą moc. Turbosprężarka to element, który potrafi płatać figle, ale stosowanie się do kilku reguł pozwoli na bezproblemową i długą eksploatację tego komponentu. Zazwyczaj występują dwa główne rodzaje turbosprężarek – ze zmienną geometrią łopatek i standardowe bez VNT (zmiennej geometrii). Mają one różne cechy i różnią się od siebie - te ze zmienną geometrią łopatek ...

więcej >