Pasek klinowy. Czynniki wpływające na jego żywotność i funkcjonowanie

Choć budowa i zasada działania paska klinowego są niewiarygodnie proste, bez wątpienia należy on do najważniejszych części silnika samochodowego. Początkowo jego rola ograniczała się jedynie do napędzania alternatora, rozwój technologii nakładał na niego jednak coraz to nowe obowiązki. Obecnie pasek klinowy odpowiada za pracę wielu urządzeń dodatkowych, a jego awaria oznacza całkowite unieruchomienie pojazdu.

Budowa i trwałość pasków klinowych

Pasek klinowy to pas stosowany w przekładni pasowej klinowej. Jego podstawową funkcją jest napędzanie alternatora (pośrednio ładowanie akumulatora) oraz pompy wody chłodzącej silnik. Do jego dodatkowych zadań należy napędzanie kompresora klimatyzacji i pompy wspomagania układu kierowniczego.

Standardowy pasek klinowy zbudowany jest z 3 warstw:

  1. Warstwa pierwsza to zrobiona ze stalowych lub poliamidowych linek warstwa nośna.
  2. Warstwa druga, czyli tzw. warstwa podatna, wykonana jest z gumy lub kauczuku.
  3. Warstwa trzecia to warstwa tkaninowo-gumowa, w której skład wchodzi taśma płócienna lub kordowa.

Ponieważ jednym z najważniejszych materiałów wykorzystywanych do budowy paska klinowego jest guma, część ta jest niezwykle podatna na zmiany temperatur oraz uszkodzenia mechaniczne. Wprawdzie żywotność pasków klinowych jest coraz większa i szacowana nawet na 50 tys. kilometrów przebiegu, w praktyce jednak warto nieustannie kontrolować jego stan i wymieniać regularnie, najlepiej podczas wiosennego przeglądu.

Właściwe napięcie paska

Oprócz wymienianych już czynników atmosferycznych, na trwałość paska klinowego wpływ ma m. in. model samochodu, sposób jego eksploatacji oraz jakość samego paska (istnieje wyraźna różnica pomiędzy paskami znanych producentów a tanimi zamiennikami). Najważniejszym czynnikiem wpływającym na żywotność i pracę paska ma jednak jego napięcie.

Napięcie paska klinowego sprawdza się w bardzo prosty sposób. Wystarczy nacisnąć palcem pasek w połowie odległości pomiędzy kołami pasowymi i zmierzyć zakres jego odkształcenia. Jeśli pasek ugiął się w zakresie 5-15 mm, jego napięcie jest odpowiednie.

Zbyt mocno napięty pasek klinowy powoduje przede wszystkim zwiększone zużycie łożysk kół pasowych. Zbyt duży naciąg może też doprowadzić do uszkodzeń paska, a nawet do jego zerwania. Z kolei słabo napięty pasek klinowy oznacza ślizganie się na kołach pasowych i niewłaściwą pracę wszystkich napędzanych przez siebie urządzeń. Efektem zbyt luźnego paska klinowego jest spadek wydajności alternatora, pompy płynu chłodzącego czy wentylatora, a to z kolei może grozić licznymi awariami poszczególnych podzespołów.

Na całe szczęście, zarówno sprawdzanie stanu paska klinowego, jak i jego wymiana, należą do tych prostszych czynności z zakresu konserwacji i naprawy samochodu. Wystarczy odrobina czasu, podstawowe zdolności manualne i stosowanie się do zaleceń producenta, aby zapewnić sobie bezawaryjne działanie tego elementu, co z kolei przełoży się na poprawne funkcjonowanie całego pojazdu.

Tagi: , ,

Wpis znajduje się w kategorii: Artykuły

Dodaj komentarz