Układ chłodzenia

Termostaty

1 minuty czytania

Termostat to część układu chłodzenia, występująca w tłokowym silniku spalinowym, która w zależności od temperatury cieczy chłodzącej kieruje jej strumień do tzw. „małego” lub „dużego” obiegu.

Najczęstszymi tworzywami wykorzystywanymi do budowy termostatu są mieszki wypełnione substancją o niskiej temperaturze wrzenia lub ciecze o dużej rozszerzalności cieplnej oraz substancje zmieniające objętość przy topnieniu.

Żeby wytłumaczyć rolę termostatu w samochodzie, należy najpierw wytłumaczyć, że w układzie chłodzenia jednostki napędowej możemy wyróżnić dwa obiegi przepływu cieczy. W sytuacji gdy jednostka napędowa jest zimna, ciecz chłodząca krąży w tzw. „małym” obiegu, który tworzy blok silnika i nagrzewnica. Gdy ciecz osiągnie właściwą temperaturę, krąży w tzw. „dużym” obiegu, który składa się z małego obiegu, a także chłodnicy, pompy, zbiornika wyrównawczego, termostatu i przewodów łączących.

Tak więc innymi słowy, termostat jest rodzajem zaworu, który czuwa nad temperaturą pracy silnika. Jego główną funkcją jest przełączanie przepływu cieczy chłodzącej z obiegu małego na duży, gdy jej temperatura przekroczy określoną wartość. Warto zaznaczyć, że termostat to element nienaprawialny, i w przypadku usterki trzeba go wymienić na nowy. Aby sprawdzić poprawność działania termostatu nie trzeba się natrudzić, wymaga to jednak wymontowania go z układu.

Co do usterek termostatu to można powiedzieć, że jest on prostym elementem układu chłodzenia, ale mając na uwadze funkcję, którą pełni, jego awaria może przysporzyć sporych kłopotów. Uszkodzony w pozycji zamkniętej praktycznie natychmiast uniemożliwia jazdę, natomiast gdy jest cały czas otwarty, znacznie ogranicza komfort jazdy.

Uszkodzenie termostatu w pozycji zamkniętej można bardzo łatwo zauważyć. Sygnałem początkowym jest charakterystyczne, bardzo szybkie wędrowanie wskazówki temperatury na czerwone pole. Radzimy nie lekceważyć tego sygnału, bowiem to, kiedy pojawią się obłoki dymu i zatrzemy silnik jest tylko kwestią czasu.

Powiązane artykuły
Układ chłodzenia

Termostat – Czy pamiętasz o jego istnieniu?

2 minuty czytania
Termostat stanowi niewielką część układu chłodzenia, o której większość kierowców bardzo łatwo zapomina. Jest to jednak bardzo istotny podzespół, a pomijanie go…
Układ chłodzenia

Chłodnica klimatyzacji

1 minuty czytania
Chłodnica klimatyzacji, zwana również skraplaczem lub kondenserem, jest częścią podatną na usterki. Dzieje się tak przede wszystkim z powodu lokalizacji skraplacza. Dzisiaj…
Układ chłodzenia

Pompy wody

2 minuty czytania
Pompy wody to jeden z najważniejszych elementów układu chłodzenia w samochodzie. Jaka jest rola pompy wody? Jak ona pracuje? Przede wszystkim należy…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *