Sklep z częściami samochodowymi Moto-Centrum.pl

Amortyzatory samochodowe. Czym są i jak działają?

Dwa podstawowe typy amortyzatorów stosowanych w samochodach to amortyzatory olejowe i olejowo-gazowe. Podstawową cechą, jaka je od siebie odróżnia, jest budowa komory kompensacyjnej. Różnice te przekładają się również na sposób, w jaki oba rodzaje amortyzatorów działają.

Czemu służą amortyzatory samochodowe?

Najczęstszą odpowiedzią na pytanie o zasadność używania amortyzatorów w samochodzie jest komfort. Kierowcy podkreślają, iż amortyzatory pozwalają zachować odpowiedni komfort jazdy, co jest szczególnie ważne przy pokonywaniu długich tras. W istocie, amortyzatory podnoszą komfort jazdy, a ich coraz to nowsze wersje sprawiają, że podróżowanie staje się przyjemniejsze, jednak głównym zadaniem amortyzatorów każdego typu jest utrzymywanie odpowiedniego docisku koła do nawierzchni. Docisk ten gwarantuje pewną i bezpieczną jazdę, co należy uznać za kwestię zdecydowanie istotniejszą, niż wygodna podróż.

„Amortyzatory zapewniają właściwy kontakt z podłożem poprzez tłumienie drgań” – tłumaczy ekspert sklepu motoryzacyjnego Amortyzatory24.com – „Tłumienie to jest możliwe dzięki zjawisku tarcia wewnętrznego, które rozprasza energię drgań przechodzącą z kół na resztę samochodu.” W amortyzatorach obu typów (olejowych i gazowych) substancją, która poprzez tarcie rozprasza energię, jest ciecz (olej). Ruch oleju w tłoku zapewnia odpowiedni opór i „wyciszenie” docierających do amortyzatora drgań.

Rodzaje i sposób działania amortyzatorów

Zasada rozpraszania energii poprzez tarcie wewnętrzne wykorzystywana jest zarówno w amortyzatorach olejowych (dwururowych), jak i w amortyzatorach olejowo-gazowych (jednorurowych). Konstrukcja amortyzatorów dwururowych składa się z cylindra roboczego, połączonych ze sobą tłoka i tłoczyska, z zaworu dennego, prowadnicy tłoczyska, a także ze zbiorniczka wyrównawczego. Amortyzatory jednorurowe również posiadają cylinder roboczy, tłok i tłoczysko, prowadnicę tłoczyska i zawór denny, jednak w ich konstrukcji nie występuje zbiorniczek wyrównawczy – w ich przypadku objętość roboczej części komory zmienia się. Amortyzatory jednorurowe w odróżnieniu od amortyzatorów dwururowych nie są w całości wypełnione olejem. W ich dolnej części znajduje się skompresowany gaz, który gwarantuje właściwe działanie całego mechanizmu.

Pojedynczy cykl pracy amortyzatora składa się z dwóch etapów. W pierwszym dochodzi do ściskania oleju przez tłoczysko. Powstające w trakcie tego ruchu opory w przepływie oleju sprawiają, że dochodzące do amortyzatora drgania są tłumione. W drugim etapie dochodzi do tzw. odbicia, czyli do wyciągania tłoczyska z cylindra roboczego i powrotnego przepływu oleju przez kanaliki i zawór denny.

Exit mobile version