Artykuły

Koła dwumasowe

czwartek, Kwiecień 19, 2012

Koło dwumasowe występuje coraz w większej ilości aut w Europie, zwłaszcza w tych, z silnikiem diesla. Na czym polega funkcja tego elementu i jak jest zbudowane? Aby to objaśnić, należy przybliżyć czytelnikowi charakterystykę pracy silnika. Otóż, czterosuwowy silnik spalinowy wykonuje pracę jeden raz na cztery suwy. Aby zgromadzić pracę i zapewnić równomierny bieg, wykorzystuje się koło zamachowe, umieszczone na wale korbowym. Masa koła ma duży wpływ na sam silnik – jeśli ...

więcej >

Uszczelka pod głowicą

wtorek, Kwiecień 3, 2012

Uszczelka pod głowicą to element, który bardzo często ulega usterce, niezależnie od wieku i rodzaju auta. Z tego też powodu warto lepiej przyjrzeć się tym częściom, zapraszamy więc do lektury naszego artykułu. Dlaczego u tak wielu samochodów występuje usterka uszczelki pod głowicą? Najczęściej, zwłaszcza w przypadku nowych aut, przyczyną są wysokie obroty nowoczesnych silników i kiepskiej jakości użyte materiały. Nawet jeśli posiadamy auto wyższej klasy, jeśli przekroczymy przebieg 150 tysięcy możemy ...

więcej >

Cewka zapłonowa

piątek, Marzec 16, 2012

Cewka zapłonowa to jeden z wielu elementów układu zapłonowego samochodu. Choć jej rola bywa niedoceniana, pełni szereg funkcji umożliwiających użytkownikowi sprawny i bezproblemowy zapłon. Jakie to funkcje? Jak działa cewka zapłonowa? Zapraszamy do zapoznania się z naszym krótkim tekstem. Cewka zapłonowa o nic innego, a tzw. transformator impulsowy należący do bateryjnego układu zapłonowego jednostek spalinowych. Pierwotne uzwojenie transformatora ma zazwyczaj kilkadziesiąt zwojów, z kolei uzwojenie wtórne – kilka tysięcy zwojów. Uzwojenie pierwotne ...

więcej >

Chłodnice oleju

wtorek, Luty 21, 2012

O ile chłodnice wody są tematem popularnym wśród miłośników motoryzacji i można je dostać w praktycznie każdym sklepie motoryzacyjnym, to trochę inaczej jest w przypadku chłodnic oleju. Czym jest więc chłodnica oleju i jak jest zbudowana? Chłodnice oleju służą do schładzania oleju i cieczy hydraulicznych. W praktyce więc, w samochodach wykorzystuje się je do chłodzenie oleju w jednostce napędowej, oleju napędowego (w przypadku aut z silnikiem wysokoprężnym), oleju skrzyni przekładniowej a ...

więcej >

Co zrobić kiedy klocki hamulcowe piszczą?

piątek, Luty 3, 2012

Piszczące klocki hamulcowe to rzecz, która prędzej czy później dotyka większość kierowców. Czasem jest to oznaka usterki, czasem zużycia, a w niektórych przypadkach jest to uwarunkowane kompletnie czymś innym. Klocki hamulcowe to jedna z popularniejszych części eksploatacyjnych, warto więc odpowiedzieć sobie na pytanie – dlaczego klocki hamulcowe piszczą? Pisk jest wynikiem tarcia pomiędzy klockami a tarczą hamulcową i powstającymi wibracjami. Intensywność pisku zależy w dużej mierze od materiału ciernego, z którego ...

więcej >

Sprzęgło w samochodzie

czwartek, Luty 2, 2012

Sprzęgło to jeden z najważniejszy elementów współczesnych aut. To dzięki niemu możliwe jest przenoszenie momentu obrotowego na koła i łączenie jednostki napędowej z wałem napędowym. Sprzęgło składa się z trzech, podstawowych elementów – tarczy sprzęgła, docisku sprzęgła i łożyska oporowego. Ile wytrzymuje sprzęgło we współczesnym samochodzie? Zazwyczaj okres eksploatacyjny trwa od 100 do 200 tysięcy kilometrów. W sporym stopniu zależne jest to od naszego stylu jazdy i silnika. Dla przeciętnego zjadacza ...

więcej >

Katalizator samochodowy

środa, Styczeń 18, 2012

Katalizator to element, o którym kierowcy raczej nie pamiętają. Praktyka jednak pokazuje, że jego niesprawne działanie może sprawić nam wiele kłopotów – warto więc dowiedzieć się paru ciekawych informacji o katalizatorach. Katalizator montuje się w aucie, aby określić określone cele. Procesowi spalania oprócz wody i dwutlenku węgla towarzyszy szereg szkodliwych substancji, m.in. tlenek węgla, węglowodory i tlenki azotu. Zadaniem katalizatora jest redukcja tychże związków, wpływają one bowiem bardzo negatywnie na środowisko ...

więcej >

Świece żarowe

poniedziałek, Styczeń 2, 2012

Kiedyś, samochody z silnikiem wysokoprężnym były tak skonstruowane, że odpalenie auta przy kilkunastostopniowym mrozie było praktycznie niemożliwe. W pewnym momencie doszło do zmian w konstrukcji świec żarowych, i tego typu problemy już nie trapią użytkowników diesli. Konstrukcyjnie, z zewnątrz, świece żarowe podobne są do świec zapłonowych, które znamy z silników benzynowych. Główną i podstawową różnicą jest to, że świeca żarowa nie ma elektrod, i zrobiona jest z drutu chromowo-niklowego. Świeca zasilana ...

więcej >

Samochodowe łożyska

środa, Listopad 23, 2011

Mimo że większość kierowców zdaje sobie sprawę z obecności łożysk w samochodzie, to wciąż mało kto kontroluje i regularnie wymienia te elementy. Tymczasem, praktyka pokazuje że zużyte łożyska doprowadzić mogą do trwałego uszkodzenia auta i/lub niebezpiecznych zachowań na drodze. Najbardziej popularnymi łożyskami w każdym samochodzie są bez wątpienia łożyska koła. Jednak oprócz łożysk koła, każde auto posiada także inne łożyska, chociażby alternatora, tylnych zawieszeń, podpór półosi czy wału napędowego. Pamiętajmy, że wymiana ...

więcej >

Wymiana drążków kierowniczych

środa, Listopad 9, 2011

Drążki kierownicze to taki element systemu kierowniczego, którego raz na jakiś czas po prostu musimy wymienić. Często możemy zrobić to w sposób prosty, nie wymagający wizyty w warsztacie. Naszą czynność musimy oczywiście zacząć od kupna odpowiednich drążków kierowniczych dla naszego auta. Zalecamy kupno produktów wysokiej jakości, z czym problemy raczej być nie powinno, ponieważ większość sklepów motoryzacyjnych posiada szeroką gamę drążków kierowniczych renomowanych producentów. Najlepiej by było, gdybyśmy dysponowali odpowiednim kanałem. Jeśli ...

więcej >