Sklep z częściami samochodowymi Moto-Centrum.pl

Niepokojące odgłosy z silnika

Wielu kierowców skarży się, że po odpaleniu silnika słyszą dziwne hałasy, wydobywające się z silnika. Często ten objaw jest jednak bagatelizowany, licząc, że „samo minie”. Okazuje się jednak, że może to mieć poważne konsekwencje, bowiem charakterystyczne piski czy metaliczne odgłosy mogą świadczyć o uszkodzeniu łożyska.

Naprawy niestety są zawsze obciążeniem dla budżetu domowego, należy więc skoncentrować się na podstawieniu w 100% prawidłowej diagnozy. Jeśli bowiem okaże się, że dokonamy wymiany sprawnego elementu, będziemy mieć twardy orzech do zgryzienia. Jest to zadanie trudne, tym bardziej, że silnik to bardzo skomplikowany zespół różnych elementów i systemów, które jednocześnie wydają różne dźwięki.

Kluczowe w ocenie, które dźwięki są normalne, a które wynikają z usterki, jest więc doświadczenie. Silnik posiada sporo urządzeń pomocniczych, posiadających różne łożyska. Wielu mechaników przyjmuje najprostsza diagnozę, tj. uszkodzenie napinacza paska rozrządu. Niestety nie zawsze sprawa jest tak oczywista i zostajemy z pustym portfelem oraz niesprawnym samochodem.

Silnik (poprzez paski napędowe) napędza takie podzespoły jak pompa wodna, pompa wspomagania kierownicy, alternator, sprężarka klimatyzacji. Łożysko posiada także napinacz paska klinowego. Nietrudno jest więc się pomylić w tej dżungli, a tym bardziej, jeśli stosujemy wyłącznie nasz słuch do postanowienia diagnozy. Trzeba jednak powiedzieć, że jest pewna metoda, która pozwala na postawienie poprawnej diagnozy. Ma jedną wadę – jest czasochłonna.

Mamy tu na myśli systematyczne odłączenie z pracy poszczególnych urządzeń, żeby się przekonać, które jest zepsute. Kolejno odłączamy pompę wspomagania, alternator, pompę wodną aż do momentu, gdy hałasy ustaną – wtedy znaleźliśmy przyczynę hałasów. Trzeba jednak pamiętać, że w niektórych autach jeden pasek klinowy napędza kilka urządzeń. W takim wypadku postawienie dobrej diagnozy jest nieco trudniejszy, bowiem jeśli hałasy ustały po odłączeniu paska klinowego krąg poszukiwań zawężamy właśnie do tych części.

Co jednak, jeśli po odłączeniu wszystkich urządzeń nadal słyszymy uporczywy hałas? Być może w takim przypadku przyczyną jest napinacz paska rozrządu lub pompa wodna (jeśli napędzana jest przez pasek). Pamiętajmy, że stosując metodę eliminacji mamy pewność, że zakupimy i wymienimy część, która stanowi problem. Być może jest to czasochłonne, ale przynajmniej nie narazimy się na niepotrzebne koszty.

Exit mobile version