Sklep z częściami samochodowymi Moto-Centrum.pl

Paski rozrządu

Główną funkcją paska rozrządu jest przekazanie napędu z koła pasowego wału napędowego na wałki rozrządu, które wprawiają w ruch popychacze i zawory. Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że pęknięcie, poluzowanie paska lub naderwanie jego zębów powoduje w większości przypadków gigantyczne szkody i kończy się remontem głowicy lub całego silnika.

Co sprawia, że pasek rozrządu działa sprawnie przez długi czas bądź nie? Wpływ na to ma m.in. wytrzymałość samego paska, stan współpracujących z nim kół zębatych, stan rolek napinających a także warunki pracy.

Kiedy kupujemy nowy samochód, z salonu, pasek rozrządu pracuje w idealnych warunkach – przynajmniej w początkowym okresie. Potem jest coraz gorzej. Następuje systematyczne przyspieszenie zużycie paska. Co ma na to wpływ? Sygnałem, że tak się dzieje powinny być pierwsze wycieki oleju, zużywające się łożyska w rolkach prowadzących, mniej sprawny napinacz. Dodatkowo, mogą pojawić się usterki różnych innych komponentów, np. pompy cieczy chłodzącej.

Jak już nam przyjdzie wymieniać pasek rozrządu, warto się zastanowić co wymienić oprócz niego. Trzeba bowiem powiedzieć, że popularna wymiana paska rozrządu praktycznie zawsze oznacza wymianę wybranych elementów, które z nim współpracują. Jakie są to części? Najczęściej wymienia się rolkę napinającą (napinacz), rolkę (rolki) prowadzące, a także uszczelniacze wałków rozrządu i wału korbowego.

Co jest warte zaznaczenia, w sporej ilości aut naciąg paska rozrządu reguluje się za pomocą pompy wody. Tak więc wymiana rozrządu jest dobrym pretekstem do wymiany pompy wody lub samych uszczelek. W najpopularniejszych samochodach wymiana kompletu rozrządu wraz z pompą wody i robocizną zamyka się w kwocie ok. 400 – 500 PLN. W ekskluzywnych samochodach potrzeba na to nawet 1500 złotych. Którzy właściciele powinni drżeć przed wymianą rozrządu? Na pewno posiadacze silników V6, czy niektórych „rzędówek” – chociażby Diesli.

Jak często należy wymieniać rozrząd? W tym kontekście powinniśmy się kierować przede wszystkim instrukcją obsługi. Niestety, tutaj musimy sami sobie zaprzeczyć, bowiem często wartości podane w instrukcji nie mają wiele wspólnego z warunkami i obecną rzeczywistością. O szczegółowy grafik przeglądów warto zatem zapytać np. na forum internetowym, a jeszcze lepiej – znajomego mechanika, znającego się na danej marce. Trzeba zaznaczyć, że tylko niektóre modele samochodów wytrzymują bez wymiany paska rozrządu przebiegi większe niż 90 – 120 000 km.

Najczęściej pasek rozrządu wymienia się co 90 000 km – 60 000 km. Im starsze auto, tym powinniśmy bardziej skracać ten okres. Jest to logiczne – okres do pierwszej wymiany zestawu rozrządu w fabrycznie nowym aucie powinien być nieco dłuższy niż w silniku dwunastoletnim, którego stan techniczny pozostawia wiele do życzenia. Co jest ważne, należy wymienić wszystkie elementy napędu rozrządu w dopiero co kupionych, używanych samochodach, które nie posiadają udokumentowanej wymiany.

Na koniec warto powiedzieć, że niezwykle mało samochodów posiada silnik z rozrządem bezkolizyjnym. O co chodzi w takim rozwiązaniu? Polega to na tym, że w razie zerwania paska zębatego kończy się jedynie na unieruchomieniu silnika. Po założeniu nowego paska można jechać dalej.

Exit mobile version