Gorsze osiągi samochodu spowodowane spadkiem mocy jednostki napędowej mogą mieć multum przyczyn o których często nie mamy nawet pojęcia. O spadku efektywności silnika może świadczyć nawet drobna usterka, dlatego warto w takim przypadku sprawdzić podstawowe elementy pojazdu. Poniżej znajdziecie najczęstsze powody pogorszonych osiągów jednostki napędowej.
Najczęściej spadek mocy silnika jest spowodowany usterką jednego z elementów w układzie wtryskowym lub zapłonowym. Osiągi silnika uległy pogorszeniu – zobaczmy co może być przyczyną…
- Spadek mocy w jednostce napędowej bardzo często wiąże się z usterką pompy paliwa, która znajduje się w układzie zasilania i jest elementem układu wtryskowego. Gdy pompa jest nadmiernie wyeksploatowana następuje spadek ciśnienia podawanego przez nią paliwa.
- Za obniżenie mocy silnika może odpowiadać także niedrożny przewód paliwowy a także zatkany filtr paliwa. Gdy te elementy ulegną zapchaniu, mogą doprowadzić do powstawania zbyt ubogiej mieszanki paliwowo-powietrznej, a w konsekwencji do pogorszenia osiągów jednostki napędowej.
- Problemy może powodować także czujnik położenia przepustnicy. Jest on zamontowany w układzie dolotowym i odpowiada za prawidłowy dobór ilości paliwa wtryskiwanego do cylindrów. Usterki w obszarze tego podzespołu mogą spowodować szarpanie podczas przyspieszania i brak odpowiedniej mocy po dodaniu gazu.
- Podzespołem, który może powodować braki mocy jest również przepływomierz powietrza, którego zadaniem jest ciągły pomiar ciśnienia zasysanego powietrza. Usterki w obszarze tego elementu pojawiają się bardzo często w samochodach z instalacją gazową. Objawami uszkodzenia przepływomierza są m.in. nagła utrata mocy, zapalenie się kontrolki, wzrost zużycia paliwa oraz niewłaściwy skład spalin.
- Wadliwa praca czujnika temperatury także ma wpływ na spadek osiągów jednostki napędowej. Podzespół znajduje się na desce rozdzielczej i dostarcza użytkownikowi informacji odczytanych przez czujnik temperatury, który znajduje się w układzie chłodzenia.
- Za spadek mocy silnika odpowiadają także wtryskiwacze, których zadaniem jest podanie paliwa zapalającego się od powietrza sprężonego przez tłok. Bardzo częstą przyczyną awarii wtryskiwaczy jest niskiej jakości paliwa i brak regularnej wymiany filtrów, co prowadzi do ich zapychania się.
- Gorsze osiągi mogą być także spowodowane przez wadliwe działania urządzenia sterującego. Złe ustawienie tego podzespołu nie pozwala silnikowi rozwijać jego pełnej mocy.
W przypadku, gdy spadkowi mocy towarzyszy także znaczny wzrost temperatury jednostki napędowej, to bardzo prawdopodobne jest, że mamy do czynienia ze zjawiskiem przegrzewania się silnika. Taką sytuację należy potraktować z należytą troską i należy jak najszybciej ustalić przyczynę usterki oraz udać się do serwisu, gdyż dalsza eksploatacja może mieć bardzo groźne w skutkach konsekwencje.