Po polskich drogach jeździ coraz więcej aut, które zostały wyposażone w system instalacji gazowej. Pod tym względem nasz kraj jest na drugim miejscu w Europie, a Polaków wyprzedzają jedynie tureccy kierowcy. Dlaczego samochody na gaz są tak popularne? Czy Instalacja gazowa to słuszny wybór?
Odpowiedni wybór Instalacji
Zanim zdecydujemy się na montaż instalacji LPG w samochodzie powinniśmy rozważyć wszystkie za i przeciw. W tym celu warto odwiedzić mechanika, który doradzi, czy powinniśmy się decydować na taki krok. Dlaczego to takie istotne? Często instalacje gazowe są po prostu zbyteczne. Doskonale przyjmują się w europejskich markach, zatem zainstalowanie i użytkowanie auta na gaz w samochodach takich jak Opel, Volkswagen czy Skoda nie będzie problemem. Mechanicy alarmują jednak, że LPG nie sprawdza się w azjatyckich pojazdach, zatem jeżdżąc Mazdą, Kią czy Mitsubishi lepiej nie decydować się na użytkowanie gazu. Jednak jeżeli instalacja jest fachowo dobrana, prawidłowo zamontowana i regularnie przeglądana, nie powinna sprawiać kłopotu.
Instalacja gazowa – zalety
Jeżdżąc z zamontowaną instalacją LPG można sporo zaoszczędzić. Cena gazu stanowi około 50% ceny benzyny. Niewątpliwą zaletą LPG jest również lżejsza masa zbiorników, w porównaniu z benzyną. Głosy przeciwników, którzy twierdzą, że gaz może przyczynić się do awarii silnika można uznać za plotki, ponieważ jak dotąd nie ma żadnych naukowych doniesień o niekorzystnym wpływie LPG na silniki benzynowe. Dodatkowym plusem, przemawiającym za przewagą instalacji gazowej jest fakt, że silniki iskrowe, nawet te czterosuwowe, nie mają problemu z pracą na gazie.
Wady Instalacji LPG
Największa wada LPG to fakt, że silnik powinien uruchamiać się na benzynie, zwłaszcza zimą. Nie można zatem zupełnie zrezygnować z benzyny. Na szczęście osoby decydujące się na autogaz są tego świadome. Minusem jest także brak miejsca w bagażniku – butla z gazem zajmuje dosyć sporo miejsca. Niewłaściwe ilości benzyny w baku, spowodowane zamontowaniem instalacji mogą być przyczyną zepsucia wielu części w silniku np. pompy paliwowej. Ponadto podczas procesu spalania, generowane spaliny mogą powodować znaczącą korozję układu wydechowego.