Aktualności

Sonda lambda – przyczyny, objawy i skutki awarii

2 minuty czytania

Sonda lambda ma znaczący wpływ na pracę jednostki napędowej w naszym samochodzie. Od jej działania zależy m.in. skład mieszanki, która trafia do komory spalania. Dane o składzie spalin odczytywane przez sondę lambda trafiają wprost do komputera sterującego pracą silnika, który z kolei na podstawie tych danych decyduje o składzie wcześniej wspomnianej mieszanki. Jak widać ten niewielkich rozmiarów czujnik stanowiący część układu wydechowego w naszym samochodzie odgrywa bardzo ważną rolę i właśnie dlatego powinniśmy dbać o jego stan, a w razie usterki o jak najszybszą wymianę na nowy.

Objawy awarii sondy lambda

Do najczęściej spotykanych objawów awarii sondy lambda wliczamy zaświecenie się kontrolki check engine oraz pojawienie się błędu, który możemy odczytać podłączając nasz samochód do komputera. Oprócz tego, usterka sondy lambda może znacząco wpłynąć na spalanie naszego silnika, które w niektórych przypadkach może wzrosnąć nawet o 50%. Wzrost spalania najczęściej występuje w połączeniu ze spadkiem mocy w naszym samochodzie. Obie te przypadłości najczęściej objawiają się podczas jazdy miejskiej i w znacznie mniejszym stopniu podczas jazdy na dłuższych trasach.

Przyczyny usterek sond lambda

Sonda lambda jest integralnym elementem układu wydechowego. Jej pomiarowa część jest umieszczona wewnątrz układu, najczęściej w okolicach katalizatora. To wszystko sprawia, że czujnik ten narażony jest na skrajne warunki termiczne podczas swojej pracy. Na żywotność sondy mają wpływ takie czynniki jak: jakość stosowanego paliwa, dostawanie się do układu wydechowego kropel oleju lub pary wodnej powstającej w wyniku spalania płynu chłodniczego. Dodatkowo, miejsce w którym sonda się znajduje generuje ryzyko jej uszkodzeń mechanicznych, które mogą powstać w wyniku zanieczyszczeń zbierających się pod podwoziem naszego samochodu.

Jak wymienić sondę lambda w swoim samochodzie?

Jak już wspomnieliśmy, sonda lambda jest częścią układu wydechowego. Umieszczona jest w bezpośrednim sąsiedztwie katalizatora, dzięki czemu dość łatwo możemy ją namierzyć. Jest ona również charakterystyczna dlatego, że prowadzi do niej kabel znajdujący się pod podwoziem pojazdu. By się do niej dostać będziemy zmuszeni do skorzystania z kanału lub wysokich najazdów. Sam proces wymiany nie powinien stanowić większego problemu, jednak przez wzgląd na trudne warunki w jakich pracuje sonda musimy się liczyć z tym, że nagar znajdujący się w wydechu, znaczne różnice temperatur oraz brud zbierany na podwoziu naszego samochodu mogą skutecznie utrudnić wymianę sondy.

Powiązane artykuły
Aktualności

Odliczanie VAT od paliwa od 1 lipca 2015 r.

1 minuty czytania
1 lipca 2015 r. przedsiębiorcy wykorzystujący samochody do celów prywatnych będą mogli odliczyć 50% kosztów VAT od zakupionego paliwa. Na wejście w…
Aktualności

Dębica znów z tytułem Lidera Eksportu

1 minuty czytania
Firma Oponiarska Dębica S.A. kolejny rok z rzędu została Liderem Eksportu. Przedsiębiorstwo od lat pozostaje niedoścignionym liderem eksportu wśród podkarpackich firm. Spółka otrzymała wyróżnienie…
Aktualności

Nowa odsłona Poloneza!

1 minuty czytania
Polonez wraca do życia. Pojawiły się projekty nowej syreny i warszawy. Postanowiono wskrzesić także kultowego poloneza, którym porucznik Borewicz ścigał przestępców po…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *