Zawieszenie

Amortyzatory samochodowe. Czym są i jak działają?

2 minuty czytania

Dwa podstawowe typy amortyzatorów stosowanych w samochodach to amortyzatory olejowe i olejowo-gazowe. Podstawową cechą, jaka je od siebie odróżnia, jest budowa komory kompensacyjnej. Różnice te przekładają się również na sposób, w jaki oba rodzaje amortyzatorów działają.

Czemu służą amortyzatory samochodowe?

Najczęstszą odpowiedzią na pytanie o zasadność używania amortyzatorów w samochodzie jest komfort. Kierowcy podkreślają, iż amortyzatory pozwalają zachować odpowiedni komfort jazdy, co jest szczególnie ważne przy pokonywaniu długich tras. W istocie, amortyzatory podnoszą komfort jazdy, a ich coraz to nowsze wersje sprawiają, że podróżowanie staje się przyjemniejsze, jednak głównym zadaniem amortyzatorów każdego typu jest utrzymywanie odpowiedniego docisku koła do nawierzchni. Docisk ten gwarantuje pewną i bezpieczną jazdę, co należy uznać za kwestię zdecydowanie istotniejszą, niż wygodna podróż.

„Amortyzatory zapewniają właściwy kontakt z podłożem poprzez tłumienie drgań” – tłumaczy ekspert sklepu motoryzacyjnego Amortyzatory24.com – „Tłumienie to jest możliwe dzięki zjawisku tarcia wewnętrznego, które rozprasza energię drgań przechodzącą z kół na resztę samochodu.” W amortyzatorach obu typów (olejowych i gazowych) substancją, która poprzez tarcie rozprasza energię, jest ciecz (olej). Ruch oleju w tłoku zapewnia odpowiedni opór i „wyciszenie” docierających do amortyzatora drgań.

Rodzaje i sposób działania amortyzatorów

Zasada rozpraszania energii poprzez tarcie wewnętrzne wykorzystywana jest zarówno w amortyzatorach olejowych (dwururowych), jak i w amortyzatorach olejowo-gazowych (jednorurowych). Konstrukcja amortyzatorów dwururowych składa się z cylindra roboczego, połączonych ze sobą tłoka i tłoczyska, z zaworu dennego, prowadnicy tłoczyska, a także ze zbiorniczka wyrównawczego. Amortyzatory jednorurowe również posiadają cylinder roboczy, tłok i tłoczysko, prowadnicę tłoczyska i zawór denny, jednak w ich konstrukcji nie występuje zbiorniczek wyrównawczy – w ich przypadku objętość roboczej części komory zmienia się. Amortyzatory jednorurowe w odróżnieniu od amortyzatorów dwururowych nie są w całości wypełnione olejem. W ich dolnej części znajduje się skompresowany gaz, który gwarantuje właściwe działanie całego mechanizmu.

Pojedynczy cykl pracy amortyzatora składa się z dwóch etapów. W pierwszym dochodzi do ściskania oleju przez tłoczysko. Powstające w trakcie tego ruchu opory w przepływie oleju sprawiają, że dochodzące do amortyzatora drgania są tłumione. W drugim etapie dochodzi do tzw. odbicia, czyli do wyciągania tłoczyska z cylindra roboczego i powrotnego przepływu oleju przez kanaliki i zawór denny.

Powiązane artykuły
Zawieszenie

Jak działają amortyzatory o zmiennej sile tłumienia?

2 minuty czytania
Jeszcze niedawno decydując się na zakup samochodu musieliśmy podjąć decyzję, czy zależy nam na dynamicznej jeździe i sportowych wrażeniach z prowadzenia, czy…
Zawieszenie

Amortyzatory i ich awarie

2 minuty czytania
Amortyzatory służą do podnoszenia komfortu osób podróżujących, a także do zapewniania stabilnego prowadzenia pojazdu. Amortyzatory wchodzą w skład układu tłumiącego zawieszenia, sprawiając,…
Zawieszenie

Gdzie kupić tanie amortyzatory?

1 minuty czytania
Amortyzatory to zmora wielu kierowców. Wysokie ceny tych podzespołów, plus koszty robocizny, mogą wyraźnie nadwyrężyć budżet. Czy za wymianę trzeba zawsze płacić…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.