Porady

Bezpieczna eksploatacja opon

2 minuty czytania

O tym, że w oponach powinniśmy mieć stały poziom powietrza wie prawie każdy kierowca, jednak nie każdy wie jak tego dokonać. Zazwyczaj proste rozwiązania okazują się najlepsze, może więc warto przemyśleć kwestię pompowania opon azotem?

pompowanie_opon_aTa metoda ma zarówno zwolenników i przeciwników, ale jedno trzeba przyznać: nic tak skutecznie nie napompuje opon jak azot. Okazuje się, że to proste rozwiązanie ma sporo plusów, a chyba największym z nich jest oszczędność – choć samo pompowanie nie jest najtańsze to trzeba zaznaczyć, że właściwości azotu wpływają znacząco na eksploatację samochodu.

Wytrzymały i bezpieczny

Ciśnienie koła napompowanego azotem utrzymuje się nawet kilkakrotnie dłużej, co pozwala zmniejszyć ryzyko wystrzału opony związane z nagrzaniem się gumy w przypadku zbyt małej ilości powietrza. Poza tym, azot jest mało aktywny chemicznie, dlatego w przypadku ewentualnej kolizji zagrożenie zatruciem praktycznie nie powinno wystąpić. Nie bez powodu azot jest zawsze stosowany w pojazdach kierowców wyścigowych, którzy z powodu osiąganej prędkości są narażeni na wybuchy czy pożary.

Taniej niż myślisz

Powietrze wtłaczane do kół naszego auta oczywiście zawsze zawiera ok. 78% azotu. Pozornie te dane wydawały by się całkiem satysfakcjonujące, gdyby nie to, że cała resztę stanowi tlen. Skład ten sprawia, że utrzymanie stałego ciśnienia w oponach nie jest najłatwiejsze, bo taka mieszanina gazów jest bardzo podatna na wszelkie zmiany temperatur i w zależności od nich zwiększa lub zmniejsza swoją objętość. Argumentem przemawiającym za zastosowaniem czystego azotu do kół jest tez z pewnością panujący w naszym kraju klimat, wahania temperatur z roku na rok są coraz bardziej odczuwalne, a azot ma to do siebie, że jego objętość pozostaje niezmienna. Chociaż napompowanie opon u mechanika tym gazem wyjdzie drożej to koszty zwrócą się później, poza tym samochód będzie miał dużo lepszą przyczepność, a my lepszy komfort jazdy.

Felgi w lepszym stanie

Dzięki swoim właściwościom, azot może nie tylko na dłużej utrzymać odpowiednie ciśnienie w oponach, ale również wpłynąć na eksploatację felg, zwłaszcza stalowych które z racji swojego położenia są narażone na częste występowanie uszkodzeń. Przy pompowaniu kół tradycyjną metodą prędzej czy później z powietrza wytrącić się może woda, która wchodząc w reakcję z metalem spowoduje występowanie nalotów i w konsekwencji utratę szczelności, natomiast przy azocie – bezwonnym i bezbarwnym gazie wolnym od wilgoci felgi nie będą rdzewieć.

Powiązane artykuły
Porady

Naprawa i wymiana układu wydechowego w samochodzie – kiedy i jak ją wykonać?

2 minuty czytania
Zadaniem układu wydechowego samochodu jest odprowadzanie i filtrowanie spalin wydostających się z komory spalania silnika. Układ ten obejmuje takie części jak kolektor…
Porady

Jak poprawnie używać sprzęgła?

2 minuty czytania
Sprzęgło to podzespół, o który warto dobrze się zatroszczyć. Trzeba pamiętać, że sprzęgło jest niezbędne, aby móc zmieniać biegi, tak więc jeśli…
Porady

Jak bezpiecznie naładować akumulator?

2 minuty czytania
Nawet najlepszy samochód nie będzie mógł odpalić jeżeli jego akumulator zostanie rozładowany. Prostowniki lub nowsze ładowarki z mikroprocesorem pozwalają na przywrócenie niezbędnego…

1 Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *