Najczęściej spotykane usterki zawieszenia w samochodzie

Stan naszych dróg, zmienny klimat, trudne zimowe warunki oraz ilość pokonanych kilometrów z pewnością mają znaczny wpływ na nasze zawieszenie oraz jego działanie. Często możemy napotkać różne problemy wynikające z uszkodzeń zawieszenia w naszym pojeździe. Zanim udamy się do mechanika po ostateczną diagnozę, warto poznać kilka typowych objawów najczęściej spotykanych usterek w samochodach osobowych.

Amortyzatory

Na jego żywotność bardzo duży wpływ ma jakość dróg po jakich się poruszamy. Do podstawowych objawów należy bujanie samochodem, dobijanie na nierównościach, nurkowanie w zakrętach oraz nadmierne przechylanie się pojazdu. Uszkodzenie amortyzatorów najłatwiej można zdiagnozować przez naciśnięcie na nadwozie w pobliżu jednego z kół. Jeśli auto będzie chwiało się kilka razy to oznacza, że amortyzatory zakończyły swój żywot i nadają się tylko do wymiany.

Sworznie wahaczy

Główną oznaką wybitych sworzni wahaczy jest charakterystyczne stukanie, które można spotkać zwłaszcza na wybojach. Jeśli usłyszymy te stuki, to jak najszybciej postarajmy się wymienić ten element, ponieważ jego awaria może doprowadzić do bardzo niebezpiecznych sytuacji. Aby zdiagnozować tą usterkę należy podnieść samochód na podnośniku i mocno szarpnąć kołem w górę oraz w dół. Jeśli wyczuwalny jest luz, to oznacza, że sworznie kwalifikują się do wymiany.

Łącznik stabilizatora

Łączniki stabilizatora są elementami ograniczającymi przechylenie się nadwozia. Jego wszelkie uszkodzenia, takie jak zerwanie łącznika lub luz na elementach gumowych objawia się przez stukanie podczas najechania na nierówność tylko jednym kołem. Wymiana łącznika stabilizatora nie jest zbyt trudna i bardzo łatwo wykonać ją samemu.

Końcówka drążka kierowniczego

Objawia się na różne sposoby. Czasem przez ściąganie samochodu na jedną stronę, czasem przez powiększenie się luzu na kierownicy i gorsze reagowanie kół na nasze ruchy, a przy dużym zużyciu może wystąpić również stukanie. Usterkę tą najłatwiej zdiagnozować można przez szybkie kręcenie kierownicą w lewo i w prawo na postoju i przy wyłączonym silniku. Jeśli stuk jest słyszalny to oznacza, że końcówki drążków powinny zostać wymienione.

Tuleje wahaczy

Zużycie objawia się luzem oraz stukaniem przy przejeżdżaniu przez dziury, nierówności lub progi zwalniające. Podstawowa diagnostyka opiera się na podniesieniu auta na podnośniku i szarpaniu jednym z kół w lewo i w prawo.

Sprężyny

Są to z pewnością jedne z najbardziej trwałych elementów naszego zawieszenia. Ich uszkodzenie objawia się przez odgłos strzelania podczas skręcania kół na postoju. Znaczne uszkodzenie którejkolwiek ze sprężyn można zauważyć czasem przez obniżenie się prześwitu naszego samochodu. Aby odpowiednio zdiagnozować ich uszkodzenie najlepiej jest udać się na stację kontroli pojazdów i wykonać stosowne badanie.

Warto wiedzieć, że każdy z wyżej wspomnianych elementów powinniśmy wymieniać parami, co oznacza że jeśli uszkodzeniu uległ jeden element z jednej strony, to na danej osi wymieniamy go z obu stron. Tylko wtedy możemy zachować poprawne prowadzenie naszego samochodu i zapewnić sobie bezpieczeństwo na drodze. Dostępność części tego typu jest bardzo duża, ponieważ każdy sklep z częściami zawieszenia ma w swojej ofercie takie produkty.

Wpis znajduje się w kategorii: Artykuły

Dodaj komentarz