Hamulce

Przewody hamulcowe

2 minuty czytania

O ile o wymianie klocków czy tarcz hamulcowych kierowcy pamiętają i starają się robić to bieżąco, to w przypadku przewodów hamulcowych jest inaczej. Najczęściej wymieniamy je kiedy układ hamulcowy szwankuje, albo tak oznajmia diagnosta podczas przeglądu technicznego. Tymczasem, jak praktyka pokazuje, przewody hamulcowe stopniowo się zużywają i należy je wymieniać.

Biorąc pod uwagę, że statystyczny pojazd poruszający się po polskich drogach ma ok 14 lat, można sobie wyobrazić, że często występującym problemem jest korozja. Pewnie wielu z Was czytając ten artykuł zapyta się, co ile w takim razie należy wymieniać przewody hamulcowe? Otóż, nie ma ścisłej reguły, powinniśmy zatem regularnie kontrolować stan przewodów hamulcowych podczas badania technicznego oraz zlecić to mechanikowi przy okazji okresowego przeglądu. Czasem dzieje się tak, że przewody pękają właśnie w trakcie kontroli na tzw. rolkach, kiedy powinno się nacisnąć na pedał z maksymalną siłą. Wówczas okazuje się, że przewody były skorodowane lub przetarte.

Jeśli jesteśmy właścicielami auta terenowego, tym bardziej powinniśmy kontrolować stan przewodów hamulcowych. Co wynika ze specyfiki auta i terenu w jakim się poruszą, tego typu samochody są bardziej narażone na przedwczesne zużycia przewodów. Ba, niewłaściwe lub urwane mocowanie może stać się przyczyną awarii w stosunkowo nowych samochodach!

Czujność powinniśmy zachować także wtedy, kiedy wymieniamy koła na takie o wyższym profilu, bądź po prostu szersze. Może się bowiem okazać, że elastyczne przewody ocierają o koło w trakcie skrętu i z biegiem czasu nastąpi uszkodzenie. Trzeba zaznaczyć, że przewody hamulcowe funkcjonują w niezwykle ciężkich warunkach, ponieważ montuje się je pod podwoziem, a w zimie dochodzi jeszcze spore zasolenie, które powoduje rdzę i sprawia, że wilgoć dłużej utrzymuje się w podwoziu.

Co do przewodów elastycznych – zasada mówi o tym, aby wymieniać zaraz po tym, jak zaobserwujemy nawet najdrobniejsze pęknięcia lub obtarcia. Z kolei w przypadku przewodów metalowych dochodzą jeszcze ewentualne ogniska korozji. Pamiętajmy jednak, że przewody korodują nie tylko z zewnątrz, ale także i w środku. Proces ten jest tym silniejszy, im rzadziej wymieniany jest płyn hamulcowy. Przyczyna jest prozaicznie prosta: płyn jest higroskopijny i ma skłonność wchłaniania wody z otoczenia.

Wymiana przewodów hamulcowych jest stosunkowo prostą czynnością, choć możemy natrafić na pewne trudności, związane ze skorodowanymi przewodami. Co do producentów – kupno oryginalnych przewodów nie jest koniecznością, bardziej opłacalne są bowiem zamienniki wysokiej jakości, które możemy dostać w większości sklepów motoryzacyjnych. Będą one pełniły swoją rolę równie dobrze, co ich droższe odpowiedniki dostępne chociażby w ASO.

Powiązane artykuły
Hamulce

Możliwe usterki hamulców

2 minuty czytania
Samochody z roku na rok mają coraz lepsze osiągi, a konstruktorzy prześcigają się w zapewnieniu coraz krótszej drogi hamowania ich nowych produktów….
Hamulce

Wymiana pompy hamulcowej

2 minuty czytania
Pompa hamulcowa to bardzo istotny element układu hamulcowego. Użytkownicy rzadko mają świadomość tego, że pompa pełni bardzo ważną funkcję, a wszelkie usterki…
Hamulce

Jakie klocki wybrać do swojego samochodu?

1 minuty czytania
Klocki w twoim samochodzie pylą, piszczą i nadszedł najwyższy czas na ich wymianę? W tym artykule dowiesz się jak wybrać odpowiednie klocki…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.