Łożyska kół

Część kierowców skarży się na szum bądź metaliczny stukot z okolicy piasty koła. W większości przypadków okazuje się, że mamy do czynienia z uszkodzeniem łożyska. Im starsze auto, tym większe prawdopodobieństwo ich zużycia.

Najczęstszymi objawami zużycia łożysk koła jest przede wszystkim głośna praca łożyskowania z charakterystycznym wyciem, stukot i szum dochodzący z okolic piasty a także odgłosy tarcia metalicznego. Jeśli zużycie łożysk jest zaawansowane, możemy też wyczuć wibrację kół jezdnych i drgania kierownicy.

Dlaczego łożyska się zużywają? Jest to proces jak najbardziej naturalny, ale w życiu codziennym nierzadko możemy spotkać zniszczone łożyska przez wnikanie wody, która powoduje korozję. Ta natomiast, jeśli występuje przez dłuższy czas, prowadzi do blokady łożyska.

Specjaliści oceniają trwałość łożyskowania na 15 lat eksploatacji. Mimo to łożyska kół jezdnych zużywają się dużo wcześniej. Wpływ na to mają czynniki takie jak technika jazdy, stan nawierzchni dróg i ogólne warunki, w jakich jest użytkowany samochód.

Każde łożysko podczas pracy wykonuje wiele milionów obrotów. Należy tutaj zaznaczyć, że samo zużycie ścierne jest minimalne, przeważa natomiast „zmęczenie” materiału, które polega na złuszczeniu bieżni i wykruszeniu kawałków metalu. Zniszczone w ten sposób łożysko nie nadaje się do użytku.

Precyzyjne wykonanie łożyska powoduje to, że rzadko ulegają one awariom. Najczęściej za awarię odpowiada zła regulacja napięcia wstępnego, nieumiejętny montaż lub użycie najtańszych zamienników. Tylko zachowanie wyjątkowej czystości i wykonywanie montażu zgodnie z technologią producenta zapewni nam wysoką trwałość łożysk. Do demontażu łożysk powinno się korzystać z odpowiednich ściągaczy, a montaż powinien być przeprowadzany na praskach, nigdy za pomocą przyrządów takich jak np. młotek.

Łożyska koła są wytwarzane przez wielu producentów na całym świecie. Ich produkty różnią się jakością i ceną. Przykładowo, zestaw łożysk kół do Opla Astry I kosztuje 60 PLN, do Forda Focusa na przednie koła – 200 PLN, a do Forda Focusa na tylne koła – 392 PLN (zestaw naprawczy). Wymiana, w zależności od stopnia skomplikowania konstrukcji i warsztatu, kosztuje między 100 a 180 PLN.

Tagi: , , , ,

Wpis znajduje się w kategorii: Zawieszenie

Dodaj komentarz