Zawieszenie

Sprężyny zawieszenia

1 minuty czytania

Sprężyny zawieszenia to jeden z podstawowych elementów układu zawieszenia, o który należy dbać i regularnie kontrolować, szczególnie w sezonie zimowym. Przyjrzyjmy się zatem bliżej tym częściom i sprawdźmy, na czym polega ich praca.

Sprężyny zawieszenia to części o których niekiedy zapominamy, jednak są to bardzo ważne części, których zadaniem jest utrzymywanie energii i utrzymywanie masy samochodu. To właśnie od sprężyn zależy wysokość prześwitu pod samochodem. Prześwit to bardzo ważny parametr samochodu, jego zmiana skutkuje bowiem zmianą pochylenia, zbieżności kół, kąta wyprzedzenie sworznia zwrotnicy i szeregu innych. Zadaniem sprężyn jest także absorbowanie wstrząsów wywołanych przez poprzeczne nierówności na drodze.

Z czasem, sprężyny zawieszenia uzyskały coraz ważniejszą rolę, ze względu na technologiczny rozwój pojazdów – są one coraz bardziej skomplikowane, posiadają więcej komponentów niż kiedyś, przez co stają się także cięższe. Nic więc dziwnego, ze sprężyny zawieszenia muszą być bardziej wytrzymałe i mocne. Producenci regulują to przy pomocy takich parametrów jak liczba zwojów, średnica drutu i zwijki czy przede wszystkim wykorzystany materiał. Obecnie istnieje tendencja do produkowania sprężyn mających dosyć mało zwojów, o dużej odporności na naprężenie.

Prócz wspomnianego obciążenia, sprężynom doskwierają także takie czynniki jak zanieczyszczenia z drogi, które są dodatkowo unoszone przez opony. Z czasem może doprowadzić to do uszkodzenia powłoki ochronnej sprężyny, a w dalszej konsekwencji do korozji. Tym bardziej niebezpieczne jest to w czasie zimy, gdzie mieszanka woda, sól i pasek może okazać się zabójcza. Zazwyczaj pierwsze pęknięcia następują na ostatnim, dolnym zwoju sprężyny zawieszenia.

Powinniśmy wybierać sprężyny, które są produkowane zgodnie z technologią OE, a więc wyposażenia fabrycznego. Jakość taką daje np. Lesjofors, TRW czy Kayaba. Słaba jakościowo sprężyna może doprowadzić do zmniejszenia komfortu jazdy, sterowności pojazdu a nawet obniżyć skuteczność hamowania. Reasumując, jazda z uszkodzonymi bądź kiepskimi sprężynami jest po prostu niebezpieczna.

Powiązane artykuły
Zawieszenie

Amortyzatory samochodowe. Czym są i jak działają?

2 minuty czytania
Dwa podstawowe typy amortyzatorów stosowanych w samochodach to amortyzatory olejowe i olejowo-gazowe. Podstawową cechą, jaka je od siebie odróżnia, jest budowa komory… Podziel się:Udostępnij na Twitterze(Otwiera się w nowym oknie)Kliknij, aby udostępnić na Facebooku(Otwiera się w nowym oknie)
Zawieszenie

Gdzie kupić tanie amortyzatory?

1 minuty czytania
Amortyzatory to zmora wielu kierowców. Wysokie ceny tych podzespołów, plus koszty robocizny, mogą wyraźnie nadwyrężyć budżet. Czy za wymianę trzeba zawsze płacić… Podziel się:Udostępnij na Twitterze(Otwiera się w nowym oknie)Kliknij, aby udostępnić na Facebooku(Otwiera się w nowym oknie)
Zawieszenie

Wymiana amortyzatorów? - Tylko parami!

2 minuty czytania
Niestety nadal większa część kierowców uważa, że wymiana amortyzatorów parami to jedynie źródło niepotrzebnych kosztów. Prawda jest jednak taka, że amortyzatory zawsze… Podziel się:Udostępnij na Twitterze(Otwiera się w nowym oknie)Kliknij, aby udostępnić na Facebooku(Otwiera się w nowym oknie)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.