Oleje i płyny

Czy oleje syntetyczne mają tylko wady?

2 minuty czytania

W najnowszych modelach samochodów używane są wyłącznie syntetyczne oleje silnikowe. Pierwszy na rynku pojawił się ponad 30 lat temu – był to olej syntetyczny Mobil 1. Wielu kierowców jednak nadal nie może zaakceptować ich używania twierdząc, że posiadają one same wady. Okazuje się, że tak wcale nie jest, a nowsze rozwiązanie pozytywnie wpływają na samochód.

olejeolejejejejeJednym z powodów, przez które kierowcy unikają używania syntetyków jest opinia, że powodują one liczne wycieki z uszczelek, czy silników. Jest to nieprawda, chociaż oczywiście takie sytuacje się zdarzają. Powód tego jest jednak inny, a odpowiada za to zły stan uszczelek i podkładek.

Jak się okazuje niektórzy kierowcy nie stosują tego typu olejów w obawie przed… utratą gwarancji. Nic podobnego się nie zdarzy. W dzisiejszych czasach wiodący producenci samochodów dostrzegają korzyści płynące z używania olejów syntetycznych. Przy najnowszych modelach samochodu są one także stosowane jako pierwsze, fabryczne zalanie silnika.

Istnieje także opinia, że oleje syntetyczne znajdują zastosowanie tylko w przypadku pojazdów o wysokich osiągach, przy ekstremalnej temperaturze. Mają one jednak zastosowanie we wszystkich typach aut, w każdym klimacie i przy każdej temperaturze. Prawdą również nie jest, że olej syntetyczny zużywa się szybciej w porównaniu do olejów półsyntetycznych i mineralnych.

Jedną z faktycznych wad jest na pewno ich wyższa cena, jednak i tutaj można to po części zweryfikować. Kupno samego oleju syntetycznego będzie na pewno droższe od mineralnego, ale jego używanie okaże się znacznie korzystniejsze pod względem osiągów i oszczędności. Syntetyki zapewniają łatwiejszy rozruch w niskiej temperaturze oraz lepszą odporność na utlenianie. Oleje syntetyczne o wiele lepiej znoszą także cięższe warunki pracy. Oleje mineralne, mające mniejszą strukturę molekularną pod wpływem wysokiej temperatury mogą szybko utracić swoje właściwości, a skutkuje to pojawieniem się osadu i szlamu w silniku. Syntetyki natomiast zapobiegają ich powstawaniu.

Najważniejsze w tym wszystkim jest, aby we właściwym czasie dokonać wymiany oleju. Nawet najlepsze i najdroższe oleje posiadają ograniczony okres eksploatacyjny, którego pod żadnym pozorem nie można przekraczać. Zbyt długo używany produkt szybko doprowadzić może do zatarcia silnika. Ważne też, aby pamiętać o zasadzie, że olej ma najlepszą smarowność w optymalnej temperaturze pracy silnika.

Jak widać warto przemyśleć zakup oleju i nie kierować się zasłyszanymi opiniami, które nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w motoryzacyjnej rzeczywistości. Zakup oleju to ważna czynność, jednak korzystanie z odpowiednich produktów, oferowanych przez znane i cenione sklepy jak np. http://www.iparts.pl/dodatkowa-oferta/oleje-i-plyny,65.html może pomóc w odpowiednim doborze dobrej jakości oleju tak, by w pełni spełniał swoje zadanie.

Powiązane artykuły
Oleje i płyny

Jak wymienić olej silnikowy?

2 minuty czytania
Olej silnikowy to podstawowy płyn eksploatacyjny w samochodzie, którego wymiana to niestety dosyć często bagatelizowana czynność. Tymczasem zużyty olej do silnika nie…
Oleje i płynySilnik

Wymiana oleju silnikowego

1 minuty czytania
Żaden silnik nie przeżyje bez odpowiedniego smarowania. Dlatego regularna wymiana oleju silnikowego to bardzo istotny aspekt czynności serwisowych. Kiedy najlepiej wymienić olej…
Oleje i płyny

Chłodnice oleju

1 minuty czytania
O ile chłodnice wody są tematem popularnym wśród miłośników motoryzacji i można je dostać w praktycznie każdym sklepie motoryzacyjnym, to trochę inaczej…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *